পাঠ্যক্ৰম আৰু শিক্ষণ সমল প্ৰস্তুতকৰণ বিভাগ
অন্যান্য বছৰৰ দৰে ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদৰ পাঠ্যক্ৰম আৰু শিক্ষন সমল প্ৰস্তুতকৰণ
বিভাগে ২০১৮-১৯ চনত তলত উল্লেখ কৰা কাৰ্যাৱলী (২০১৮-১৯) চনত সমাপন কৰে -
১) পাঠ্যপুথি পুনৰীক্ষন:
ক) প্ৰথম ভাষা (অসমীয়া) ১ম শ্ৰেণীৰ পৰা সপ্তম মান শ্ৰেণীলৈ সৰ্বমুঠ ৭ খন পাঠ্যপুথি
খ) পৰিৱেশ অধ্যয়ন তৃতীয় শ্ৰেণীৰ পৰা ৫ম মান শ্ৰেণীলৈ তিনিখন পুথি (মুঠ ১০ টা ভাষাৰ)
১০ টা ভাষাত পুনৰীক্ষন কৰা হয় ৷ (সৰ্বমুঠ ৩০ খন কিতাপ)
গ) ষষ্ঠ, সপ্তম আৰু অষ্টম মান শ্ৰেণীৰ সমাজ বিজ্ঞান পাঠ্যপুথি ক্ৰমে- অসমীয়া, বঙালী, বড়ো,
ইংৰাজী আৰু হিন্দী (মাধ্যম) পুণৰীক্ষন কৰা হয় ৷ (৩×৫= ১৫ খন পুথি)
ঘ) দ্বিতীয় শ্ৰেণীৰ ইংৰাজী পাঠ্যপুথিৰ পুনৰীক্ষিত পাঠ্যপুথিৰ সংখ্যা হ'ল ৫৩ খন ৷
২) পাঠ্যপুথিত সংযোজন কিউ,আৰ ক'ডৰ :
অসম চৰকাৰৰ অনুমোদন আৰু নিৰ্দেশ অনুযায়ী নিম্ন'লিখিত পাঠ্যপুথিসমূহৰ কিছুমান পাঠত কিউ,আৰ ক'ড সংযোজন কৰা হয় ৷ বিষয়বোৰ হ'ল-
৩) পাঠ্যপুথিসমূহত কিউ,আৰ ক'ড সংযোজন কৰা কাৰ্যৰ লগত সংগতি ৰাখি e-content প্ৰস্তুত কৰা হয় ৷
সেই e-content সমূহ এলানি কৰ্মশালাৰ জৰিয়তে শিক্ষক, শিক্ষক প্ৰশিক্ষক, দক্ষ ব্যক্তিৰ সহায়ত
প্ৰস্তুত কৰা হয় ৷ সৰ্বশেষত সেই সমূহ দক্ষ ব্যক্তিৰ দ্বাৰা পুনৰীক্ষন কৰোৱাই DIKSHA ৰ Website ত Upload কৰাৰ ব্যৱস্থা কৰা হয় ৷
৪) নতুন গণিত (তৃতীয় শ্ৰেণী)
গণিত আৰু বিজ্ঞান বিভাগৰ দ্বাৰা প্ৰস্তুত কৰা নতুন গণিত তৃতীয় ভাগ ৯টা ভাষাত অভিযোজন কৰা হয় ৷
৫) মুক্ত শৈক্ষিক সমল :
অসম চৰকাৰৰ নিৰ্দেশমৰ্মে আৰু সমগ্ৰ শিক্ষাৰ আৰ্থিক সাহায্যত ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমে নিম্নোক্ত বিষয়ত মুক্ত শৈক্ষিক সমল প্ৰস্তুত কৰে ৷ সেইকেইটা হ'ল- অসমীয়া, হিন্দী, ইংৰাজী, অংক, বিজ্ঞান, সমাজ বিজ্ঞান ৷ ইয়াৰ উপৰি এই মুক্ত শৈক্ষিক সমলসমূহ বিদ্যালয়সমূহত কেনেদৰে আদান-প্ৰদান কৰিব সেই সন্দৰ্ভটো 'প্ৰজ্ঞা' অনুষ্ঠানৰ জৰিয়তে গুৱাহাটী আকাশবাণীয়ে প্ৰচাৰৰ ব্যৱস্থা কৰে ৷
৬) শিকন ফলাফল:
ৰাষ্ট্ৰীয় শৈক্ষিক অনুসন্ধান আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, নতুন দিল্লীয়ে প্ৰকাশ কৰি উলিওৱা শিকন ফলাফল অসমীয়া ভাষালৈ অনুবাদ কৰাৰ অন্তত ২০১৮ বৰ্ষত বড়ো ভাষালৈ এলানি কৰ্মশালাৰ আয়োজন কৰি লিপ্যান্তৰ কৰা হয় ৷ ৰাষ্ট্ৰীয় শৈক্ষিক অনুসন্ধান আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, নতুন দিল্লীয়ে শিক্ষকৰ বাবে শিকন ফলাফল প্ৰস্তুত কৰাৰ উপৰি অভিভাৱকসকলৰ বাবেও প্ৰচাৰ পত্ৰিকা প্ৰকাশ কৰি উলিয়াইছিল ৷ সেয়েহে শিক্ষকৰ সমল পুথিৰ লগতে এই প্ৰচাৰ পত্ৰিকাসমূহো বড়ো ভাষালৈ অনুবাদ কৰা হৈছিল ৷ উপৰোক্ত কাৰ্যাৱলীৰ উপৰি এই বিভাগৰ শৈক্ষিক বিষয়াসকলে শিকন ফলাফলৰ ওপৰত প্ৰশিক্ষণ সমল প্ৰস্তুতকৰণ, দক্ষ ব্যক্তিৰ প্ৰশিক্ষণ আদি কাৰ্যৰ লগত জড়িত হৈছিল ৷ ইয়াৰ উপৰি 'প্ৰথম' আৰু 'দ্বিতীয়' পৰ্যায়ৰ গুণোৎসৱৰ বাবেও বিদ্যালয় পৰ্যায়ৰ বিভিন্ন বিষয়ৰ মূল্যায়ন আহিলা প্ৰস্তুতকৰণ কাৰ্যৰ লগতো জড়িত হয় ৷
৭) শিক্ষক প্ৰশিক্ষণ মডিয়ুল প্ৰস্তুতকৰণ:
ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমৰ নিৰ্দেশমৰ্মে এইবেলি শিক্ষণ শৈলী (pedagogy of learning), তথ্য আৰু যোগাযোগ প্ৰযুক্তি, শিকন ফলাফল আৰু শালাসিদ্ধিৰ ওপৰত প্ৰাথমিক পৰ্যায়ৰ শিক্ষকসকলক পাচ দিনীয়াকৈ প্ৰশিক্ষণ দিয়াৰ বাবে পৰিকল্পনা যুগুত কৰা হয় ৷ সেই পাচদিনীয়া শিক্ষক-প্ৰশিক্ষণ কাৰ্য সুকলমে পৰিচালনা কৰিবলৈ দক্ষ প্ৰশিক্ষক প্ৰস্তুতিৰ প্ৰয়োজন আহি পৰে ৷ সেই মৰ্মে দক্ষ ব্যক্তিসকলৰ বাবে উক্ত বিষয়সমূহত এলানি কৰ্মশালাৰ জৰিয়তে প্ৰশিক্ষণ সমল প্ৰস্তুত কৰা হয় ৷ সমল প্ৰস্তুতকৰণৰ অন্তত সমগ্ৰ ৰাজ্যৰ প্ৰায় ১৫০ গৰাকী দক্ষ ব্যক্তিসকলক এই সমলটোৰ ওপৰত প্ৰশিক্ষণ দিয়া হয় ৷
৮) অন্যান্য ক্ৰিয়াকলাপ:
ক) উপৰোক্ত কাৰ্যসমূহ সম্পন্ন কৰাৰ উপৰি এই বিভাগৰ তত্বাবধানত ২০১৯ শিক্ষাবৰ্ষৰ বাবে শৈক্ষিক দিনপঞ্জী আৰু পাঠ্যপুথিৰ সামগ্ৰিক তালিকাও প্ৰস্তুত কৰা হয় ৷
খ) প্ৰচলিত প্ৰাথমিক পৰ্যায়ৰ পাঠ্যক্ৰমখন বাস্তৱসন্মত তথা নতুন নতুন চিন্তা ধাৰাৰ লগত ৰজিতা
খুৱাই প্ৰস্তুত কৰিবৰ অৰ্থে প্ৰাথমিক স্তৰৰ পাঠ্যক্ৰমত সাম্প্ৰতিক সময়ৰ উদীয়মান দিশৰ অন্তৰ্ভুক্তি সন্দৰ্ভত ৰাজ্যিক ভিত্তিত পৰামৰ্শমূলক আলোচনা (State Consultative Meet for revisiting the State Curricular of Elementary Stage in the light of emerging issues)ৰ ব্যৱস্থা কৰা হয় ৷ উক্ত কৰ্মশালা নবেম্বৰ মাহৰ ১৪ তাৰিখৰ পৰা ১৭ নবেম্বৰলৈ হোটেল ডি ক'ৰ্টয়াৰ্ডত অনুষ্ঠিত কৰা হয় ৷ উক্ত কৰ্মশালাত ৰাষ্ট্ৰীয় শৈক্ষিক অনুসন্ধান আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, নতুন দিল্লী, ৰাষ্ট্ৰীয় জনসহযোগ আৰু শিশু বিকাশ সংস্থা, স্বাস্থ্য সঞ্চালকালয়, গুৱাহাটী চিকিৎসা মহাবিদ্যালয়ৰ পৰা দক্ষ ব্যক্তিসকলক আহি এই কৰ্মশালাত অংশ গ্ৰহণ কৰিবলৈ অহা ব্যক্তি সকলক বিভিন্ন ক্ষেত্ৰৰ দিশ সম্পৰ্কে অৱগত কৰায় ৷
গ) ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমৰ সঞ্চালক মহোদয়াৰ নিৰ্দেশক্ৰমে ২৪ চেপ্তেম্বৰ ২০১৮ তাৰিখে নতুনকৈ জিলা শিক্ষা আৰু প্ৰশিক্ষণ প্ৰতিষ্ঠানৰ কলা শিক্ষাৰ প্ৰবক্তা হিচাপে নিযুক্ত হোৱা কেইগৰাকীমান প্ৰবক্তাৰ বাবে বৰ্তমান কলা শিক্ষাৰ স্থিতি তথা অগ্ৰবৰ্তী প্ৰক্ৰিয়া সম্পৰ্কে এদিনীয়া কৰ্মশালাৰ আয়োজন কৰা হয় ৷ এই কৰ্মশালাত কলা শিক্ষাৰ শ্ৰী কিশোৰ দাস, জ্যেষ্ঠ প্ৰবক্তা, ডায়েট মৰিগাওঁ আৰু শ্ৰী কমল কুমাৰ মহন্ত, প্ৰবক্তা, ডায়েট কামৰূপ সমল ব্যক্তি হিচাপে উপস্থিত থাকে ৷ আনহাতে, ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদৰ তৰফৰ পৰা ড৹ অজন্তা ব্ৰহ্মা, ড০ সুস্মিতা সুত্ৰধৰ দাস, ড০ চাজিদা বেগম আৰু শ্ৰীশংকৰ কলিতা উপস্থিত থাকি কৰ্মশালাখন সুকলমে আগবঢ়াই লৈ যোৱাত সহায় কৰে ৷
২০১৯-২০ ৰ কাৰ্যকলাপ:
নিম্নোল্লিখিত পাঠ্যপুথিসমূহ পুনৰীক্ষন কৰাৰ কাম হাতত লোৱা হৈছে -
২০১৮-২০১৯ বৰ্ষত সম্পন্ন হোৱা সমাজ বিজ্ঞান বিভাগৰ কাৰ্যাৱলীসমূহ
নিম্নলিখিত কাৰ্যসমূহ সমাজ বিজ্ঞান বিভাগৰ দ্বাৰা ২০১৮-২০১৯ বৰ্ষত পাঠ্যক্ৰম আৰু পাঠ্যপুথি প্ৰস্তুতকৰণ (CMD) বিভাগৰ সহযোগত সম্পন্ন কৰা হয় ৷ সেইবোৰ হ'ল -
১৷ ষষ্ঠ, সপ্তম আৰু অষ্টম শ্ৰেণীৰ অসমীয়া, বঙালী, বড়ো, ইংৰাজী আৰু হিন্দী মাধ্যমৰ সমাজ
বিজ্ঞান পাঠ্যপুথিসমূহৰ পুনৰীক্ষণ ৷
২ ৷ গুণোৎসৱ আৰু ৰাষ্ট্ৰীয় সাফল্য জৰীপৰ আধাৰত প্ৰাথমিক বিদ্যালয়ৰ শিক্ষকৰ পেশাগত উত্তৰণৰ অৰ্থে সমাজ বিজ্ঞান বিষয়ৰ ৫-দিনীয়া নিযুক্তিকালীন শিক্ষক প্ৰশিক্ষণৰ মডিয়ুল প্ৰস্তুতকৰণ ৷
৩ ৷ প্ৰাথমিক পৰ্যায়ৰ শিক্ষকৰ পেশাগত উত্তৰণৰ অৰ্থে সমাজ বিজ্ঞানৰ মুখ্য সমল ব্যক্তিৰ প্ৰশিক্ষণ ৷
৪ ৷ ষষ্ঠৰ পৰা অষ্টম শ্ৰেণীলৈ সমাজ বিজ্ঞান বিষয়ৰ অসমীয়া আৰু ইংৰাজী মাধ্যমৰ পাঠ্যপুথিত QR Code ৰ সংযোজন ৷
৫ ৷ QR Code সংযোজিত পাঠসমূহৰ বাবে e-content প্ৰস্তুতকৰণ ৷
৬ ৷ সমাজ বিজ্ঞান বিষয়ৰ পাঠ্যপুথিৰ বাবে ২৬ টা মুক্ত শৈক্ষিক সমল প্ৰস্তুতকৰণ ৷(প্ৰথম পৰ্যায়- ৫, দ্বিতীয় পৰ্যায়- ৫, তৃতীয় পৰ্যায়- ৪, চতুৰ্থ পৰ্যায়- ১২) ৷
৭ ৷ অঁনাতাৰ কেন্দ্ৰৰ দ্বাৰা পৰিচালিত আৰু সম্প্ৰচাৰিত 'প্ৰজ্ঞা' আঁচনিত সমাজ বিজ্ঞান বিষয়ৰ সমল ব্যক্তি হিচাপে অংশগ্ৰহণ ৷
শিক্ষাত ICT সংযোজনৰ বাবে ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমে ২০১৭ চনৰ পৰাগ্ৰহন কৰি অহা কিছু পদক্ষেপ -
২০১৭:
২০১৮:
১) শিক্ষক আৰু শিক্ষক প্ৰশিক্ষকৰ বাবে শিক্ষাত ICT সংযোজন, e-content তৈয়াৰ কৰা আৰু D.El.Ed. পাঠ্যক্ৰমত ICT সংযোজন বিষয়ক প্ৰশিক্ষণ, কৰ্মশালা অনুষ্ঠিত কৰা হয় ৷
২) শিক্ষক আৰু শিক্ষক প্ৰশিক্ষকৰ দ্বাৰা e-content প্ৰস্তুত কৰা হয় ৷
৩) Energized textbook প্ৰস্তুত কৰা হয় ৷
৪) শ্ৰেণী অনুযায়ী বিষয়ভিত্তিক মুক্ত শৈক্ষিক সমল প্ৰস্তুত কৰা হয় ৷
৫) “QR Code – e-prastuti standardized website“ নামেৰে এখন কিতাপ প্ৰস্তুত কৰি প্ৰকাশ কৰা হয় ৷
৬) স্কুলীয়া শিক্ষা আৰু শিক্ষকৰ শিক্ষাৰ লগত জড়িত বিষয়বস্তুৰ ওপৰত EDUSAT ৰ যোগেদি শিক্ষক আৰু শিক্ষা প্ৰতিষ্ঠানসমূহৰ লগত Video Conference অনুষ্ঠিত কৰা হয় ৷
৭) শিক্ষাত ICT সংযোজন বিষয়ত শিক্ষক প্ৰশিক্ষণৰ বাবে Training module প্ৰস্তুত কৰা হয় ৷
২০১৯ :
১) প্ৰাথমিক পৰ্যায়ৰ ১১ খন পাঠ্যপুথি Energized textbook কৰি বিদ্যালয়সমূহত প্ৰচলন কৰা হৈছে ৷
২) শিক্ষাত ICT সংযোজন, e-content প্ৰস্তুত কৰা আৰু DIKSHA Portal ৰ ওপৰত শিক্ষকৰ বাবে প্ৰশিক্ষণ আৰু কৰ্মশালা অনুষ্ঠিত কৰা হয় ৷
৩)DIKSHA Portal আৰু Energized textbook ৰ বিষয়ে গুৱাহাটী অঁনাতাৰ কেন্দ্ৰৰ জৰিয়তে অঁনাতাৰ আলোচনা চক্ৰ বাণীবদ্ধ কৰি সম্প্ৰচাৰিত কৰা হয় ৷
৪) QR Code ৰ ব্যৱহাৰ বিষয়ক ৰেডিঅ’জিংগল প্ৰস্তুত কৰি গুৱাহাটী অঁনাতাৰ কেন্দ্ৰৰ যোগে সম্প্ৰচাৰিত কৰা হয় ৷
৫)গুৱাহাটী অঁনাতাৰ কেন্দ্ৰৰ যোগেদি অঁনাতাৰ অনুষ্ঠান 'প্ৰজ্ঞাৰ' জৰিয়তে শ্ৰেণী অনুযায়ী, বিষয়ভিত্তিকভাৱে প্ৰস্তুত কৰি উলিওৱা মুক্ত শৈক্ষিক সমলৰ ওপৰত অঁনাতাৰ আলোচনা চক্ৰ বাণীবদ্ধ কৰি সম্প্ৰচাৰিত কৰা হয় ৷
৬)স্কুলীয়া পাঠ্যক্ৰমৰ অন্তৰ্গত বিভিন্ন বিষয়বস্তুৰ ওপৰত EDUSAT ৰ আৰু NIC ৰ জৰিয়তে ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসম আৰু সৰ্বশিক্ষা মিছন, অসমৰ দ্বাৰা Video Conference অনুষ্ঠিত কৰা হয় ৷
৭) শিক্ষক আৰু শিক্ষক প্ৰশিক্ষকৰ বাবে ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসম আৰু সমগ্ৰ শিক্ষা অসমে TISS, মুম্বাইৰ সহযোগত ITE শীৰ্ষক এক চাৰ্টিফিকেট কৰ্ছ সম্পন্ন কৰে ৷
কম্পিউটাৰ লিটাৰেচি প্ৰগ্ৰেম :
ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমে ৰাজ্যখনৰ নৰ্মাল স্কুল, প্ৰাক প্ৰাথমিক শিক্ষক প্ৰশিক্ষণ প্ৰতিষ্ঠান আৰু বুনিয়াদী প্ৰশিক্ষণ প্ৰতিষ্ঠানৰ কৰ্মচাৰীসকলৰ বাবে কম্পিউটাৰত কাৰ্যালয়ৰ কাম কাজ সম্পন্ন কৰিব পৰাকৈ এটি কম্পিউটাৰ লিটেৰেচি প্ৰগ্ৰেম অনুষ্ঠিত কৰে ৷
প্ৰাথমিক পৰ্যায়ৰ শিক্ষাৰ বাবেQR Code সম্বলিতEnergized textbookৰ প্ৰৰ্বতন :
প্ৰাথমিক পৰ্যায়ৰ বাবে মুঠ ১১ খন পাঠ্যপুথিত QR Code সংযোজন কৰি Energized textbook প্ৰস্তুত কৰি ৰাজ্যৰ বিদ্যালয়সমূহত প্ৰৰ্বতন কৰা হৈছে ৷ Energized textbook সমূহ হৈছে -
ক্ৰমিক নং |
শ্ৰেণী |
বিষয় |
মাধ্যম আৰু QR Code ৰ সংখ্যা |
মুঠ QR Code ৰ সংখ্যা |
|
১ |
পঞ্চম |
ইংৰাজী |
|
ইংৰাজী ৫ |
৫ |
২ |
পঞ্চম |
গণিত |
অসমীয়া ৫ |
ইংৰাজী ৫ |
১০ |
৩ |
ষষ্ঠ |
সমাজ বিজ্ঞান |
অসমীয়া ১৪ |
ইংৰাজী ১৪ |
১৪+১৪=২৮ |
৪ |
সপ্তম |
সমাজ বিজ্ঞান |
অসমীয়া ১৪ |
ইংৰাজী ১৪ |
১৪+১৪=২৮ |
৫ |
অষ্টম |
সমাজ বিজ্ঞান |
অসমীয়া ১৫ |
ইংৰাজী ১৫ |
১৫+১৫=৩০ |
৬ |
অষ্টম |
বিজ্ঞান |
অসমীয়া ২১ |
ইংৰাজী ২১ |
২১+২১=৪২ |
মুঠ = ১৪৩
প্ৰতিখন Energized textbook ত এটাকৈ অতিৰিক্ত QR Code দিয়া হৈছে ৷ সেয়েহে মুঠ QR Code ৰ সংখ্যা হ'ব ১৪৩+১১=১৫৪
ৰাজ্যিক শিক্ষা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ অসমে শিক্ষাত ICT সংযোজনৰ বাবে লোৱা কিছু পদক্ষেপৰ কিছু দৃশ্যাংশ –
2020
মানৱ সম্পদ উন্নয়ন মন্ত্ৰালয় (MHRD) আৰু ৰাষ্ট্ৰীয় শিক্ষক শিক্ষা পৰিষদ (NCTE), ভাৰত চৰকাৰৰ ডিজিটেল পদক্ষেপৰ অংশ ৰ
অধীনত অসমত পোণ প্ৰথমবাৰৰ বাবে অসম ৰাজ্য়িক শিক্ষা গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ(S.C.E.R.T)ৰ তত্বাৱধানত পৰীক্ষামুলক
অসমীয়া, ইংৰাজী, বেংগলী, বড়ো আৰু হিন্দী মাধ্য়মৰ সৰ্বমুঠ ৩৭ খন পাঠ্য়পুথি Energized Textbook (ETB) অথবা QR Code (Quick Response Code) সম্বলিত পাঠ্য়পুথি হিচাপে প্ৰস্তুত কৰা হৈছে ৷ উক্ত পাঠ্য়পুথি কেইখন হ'ল-
বিষয় |
শ্ৰেণী |
মাধ্য়ম
|
ইংৰাজী |
পঞ্চম, ষষ্ঠ, সপ্তম, অষ্টম |
ইংৰাজী |
গণিত |
পঞ্চম,ষষ্ঠ, সপ্তম, অষ্টম |
অসমীয়া, ইংৰাজী, বড়ো, |
বিজ্ঞান |
অষ্টম, নৱম, দশম |
অসমীয়া, ইংৰাজী,বেংগলী, হিন্দী |
সমাজ বিজ্ঞান |
ষষ্ঠ, সপ্তম, অষ্টম |
অসমীয়া, ইংৰাজী, বেংগলী, বড়ো, হিন্দী |
অসমীয়া | সপ্তম | অসমীয়া |
পৰিৱেশ অধ্যয়ন | পঞ্চম | অসমীয়া, ইংৰাজী, |
উপৰত উল্লেখিত পাঠ্যপুথি কেইখনত বিভিন্ন প্ৰকাৰৰ eContent যেনে- অডিঅ', ভিডিঅ', পৰস্পৰে সংযোগ স্থাপন
কৰিব interactive শ্ৰব্য-দৃশ্য Content পাঠ্যপুথিত মুদ্ৰিত কৰা QRCodeৰ লগত সংযোগ স্থাপন কৰা হৈছে ৷ শিক্ষক, শিক্ষাৰ্থী আৰু
অভিভাৱকে e-Content সমূহ মোৱাইল ফোনত থকা QR Code Scanner ৰ দ্বাৰা Scan কৰি চাব পাৰিব ৷ Google play Storeৰ
পৰা DIKSHA App অথবা আন QRCode Scanner কৰি সমূহ এটা এটাকৈ Scan কৰিলে আপোনালোকে পাঠ্যপুথিত মুদ্ৰিত হৈ থকা
QR Codeৰ লগত সংযোজিত e Content সমূহ চাব পাৰিব ৷ সবিশেষ পাঠ্যপুথিত সন্নিবিষ্ট কৰা হৈছে ৷
পুৰস্কাৰ আৰু সাফল্য :
CIET, NCERT নতুন দিল্লীয়ে ভূপালত অনুষ্ঠিত কৰা সৰ্বভাৰতীয় পয্যায়ৰ 22ndAll India Childrens’ Educational Audio-Video Festival আৰু ICT Mela 2018 ত ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমে প্ৰস্তুত কৰা চাৰিটা শৈক্ষিক Video প্ৰদৰ্শনৰ বাবে নিৰ্বাচিত হৈছিল ৷
ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমে CIET, NCERT, নতুন দিল্লীয়ে অনুষ্ঠিত কৰা 23rdAll India Childrens’ Educational Audio-Video Festival আৰু ICT Mela ত অংশগ্ৰহণ কৰে য'ত ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমে প্ৰস্তুত কৰা ৩ টা Video প্ৰদৰ্শিত হয় আৰু ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমে উচ্চ প্ৰাথমিক পৰ্যায়ৰ Video শাখাত “Making of Golden Thread” শীৰ্ষক Video টোৰ বাবে শ্ৰেষ্ঠ Video পুৰস্কাৰ লাভ কৰে ৷ সেই AICEAVF and ICT Mela 2019 ত ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমৰ ৰুকচানা শইকীয়া আৰু পিয়ানু বৰুৱাই “Talking to the Best Friend” Video টোৰ বাবে শ্ৰেষ্ঠ পাণ্ডুলিপি লেখকৰ পুৰস্কাৰ লাভ কৰে ৷
ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমে CIET, NCERT, নতুন দিল্লীয়ে অনুষ্ঠিত কৰা 24th All India Childrens’ Educational Audio-Video Festival আৰু ICT Mela, 2020 ত অংশগ্ৰহণ কৰে য'ত ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমে প্ৰস্তুত কৰা 2 টা Programme প্ৰদৰ্শিত হয় আৰু ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমে
মাধ্যমিক পৰ্যায়ৰ Video শাখাত “An Eri Family” শীৰ্ষক Video টোৰ বাবে শ্ৰেষ্ঠ Video পুৰস্কাৰ লাভ কৰে ৷ সেই AICEAVF and ICT Mela, 2020 ত ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমৰ সহকাৰী সঞ্চালক ৰুকচানা শইকীয়া আৰু পিয়ানু বৰুৱাই “Rabindranath Tagore” শীৰ্ষক interactive contentটোৰ বাবে শ্ৰেষ্ঠ Jury Appreciation পুৰস্কাৰ লাভ কৰে ৷
e-prastuti ৰশ্ৰেষ্ঠ মাষ্টাৰ ট্ৰেনাৰ পুৰস্কাৰ :
ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমৰ সহকাৰী সঞ্চালক ৰুকচানা শইকীয়াই e-prastuti প্ৰকল্পৰ অধীনত Standardization of Website ৰ বাবে মাননীয় মুখ্যমন্ত্ৰীৰ পৰা শ্ৰেষ্ঠ মাষ্টাৰ ট্ৰেনাৰৰ পুৰস্কাৰ লাভ কৰে ৷
e-prastutiৰ বাবে শ্ৰেষ্ঠ বিভাগৰ পুৰস্কাৰ লাভ :
অসম চৰকাৰৰ e-prastuti প্ৰকল্প Standardization of Website ৰ বাবে অসম চৰকাৰৰ প্ৰাথমিক শিক্ষা বিভাগ আৰু ইয়াৰ অধীনৰ সঞ্চালকালয়সমূহে মাননীয় মুখ্যমন্ত্ৰীৰ পৰা শ্ৰেষ্ঠ বিভাগৰ পুৰস্কাৰ লাভ কৰে ৷ এই প্ৰকল্পটোৰ বাবে প্ৰাথমিক শিক্ষা বিভাগত ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমৰ সহকাৰী সঞ্চালক ৰুকচানা শইকীয়াই সমন্বয়কৰ দায়িত্ব পালন কৰিছিল ৷
সাফল্য :
ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমৰ সহকাৰী সঞ্চালক ৰুকচানা শইকীয়াই অসম চৰকাৰৰ IT বিভাগে e-prastuti প্ৰকল্প (Standardization of Website) ৰ বাবে বাবে প্ৰস্তুত কৰা মাষ্টাৰ ট্ৰেনাৰ চাৰ্টিফিকেট কৰ্ছত প্ৰথম স্থান লাভ কৰে আৰু মাননীয় মুখ্যসচিবৰ পৰা প্ৰমাণপত্ৰ লাভ কৰে ৷
এই বিভাগৰ তত্বাৱধানত শিক্ষক শিক্ষা আঁচনিৰ অধীনত ৰাজ্যখনৰ সকলো বিদ্যালয়ৰ বাবে বাৰ্ষিক কৰ্ম আঁচনি আৰু বাজেট প্ৰস্তুত কৰা হয় আৰু এই বাজেট আৰু বাৰ্ষিক কাৰ্যপন্থাৰ খচৰা মানৱ সম্পদ উন্নয়ন বিভাগৰ শিক্ষক শিক্ষা অনুমোদন দাখিল কৰা হয়। শিক্ষক শিক্ষাৰ কেন্দ্ৰীয়ভাৱে পৃষ্ঠপোষক আঁচনিৰ অধীনত এই বাজেট প্ৰণয়ন কৰা হয়। ইয়াৰোপৰি এই বিভাগে SCERTৰ বাবে, প্ৰাথমিক প্ৰশিক্ষণ কেন্দ্ৰ (Basic Training Centre), সাধাৰণ বিদ্যালয়সমূহৰ বাবে প্ৰাক্-প্ৰাথমিক শিক্ষক প্ৰশিক্ষণ কেন্দ্ৰ, হিন্দী শিক্ষক প্ৰশিক্ষণ মহাবিদ্যালয় আৰু হিন্দী প্ৰশিক্ষণ কেন্দ্ৰসমূহৰ বাবে বাৰ্ষিক বাজেট প্ৰস্তুত কৰে।
গৱেষণা আৰু মূল্যায়ন বিভাগৰ উদ্যোগত ২০১৮-২০১৯ চনত সম্পাদন কৰা কাৰ্যাৱলী
স্কুলীয়া শিক্ষা আৰু শিক্ষণ প্ৰশিক্ষণ সম্পৰ্কীয় বিষয়বস্তুৰ ওপৰত গৱেষণা কৰাটো ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদৰ অন্যতম উদ্দেশ্য। ৰাজ্যখনত বিদ্যালয় আৰু শিক্ষক প্ৰশিক্ষণৰ গুণৰ উত্তৰণৰ বাবে বিভিন্ন দিশৰ ওপৰত কৰা গৱেষণামূলক কাৰ্য্যৰ আধাৰত ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদে ৰাজ্য চৰকাৰক সময়ে সময়ে শৈক্ষিক বিকাশৰ বাবে নীতি নিৰ্দ্ধাৰণকৰিব পৰাকৈ পৰামৰ্শ আগবঢ়াই আহিছে। ২০১৮-১৯ চনত সম্পাদন কৰা কেতবোৰ উল্লেখযোগ্য কাৰ্যাৱলী তলত উল্লেখ কৰা হ'ল।
মিছন উত্তৰণ
মিছন উত্তৰণ হৈছে বিদ্যালয়সমূহৰ সামগ্ৰীক উত্তৰণৰ এক উদ্ভাৱনমূলক প্ৰচেষ্টা ৷ ৰাজ্যিক শিক্ষা -গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমে (SCERT) ৰাজ্যখনৰ শিক্ষক প্ৰশিক্ষণ প্ৰতিষ্ঠান যেনে- জিলা শিক্ষা আৰু প্ৰশিক্ষণ প্ৰতিষ্ঠান (DIET), বুনিয়াদী প্ৰশিক্ষণ কেন্দ্ৰ (BTC), নৰ্মাল স্কুল আৰু শিক্ষক প্ৰশিক্ষণ মহাবিদ্যালয় আদিৰ সহযোগত প্ৰতিখন জিলাতে এই উদ্ভাৱনমূলক প্ৰচেষ্টাৰে বিদ্যালয়ৰ উত্তৰণৰ বাবে কাম কৰি আাছে ৷
'মিছন উত্তৰণ'ৰ সুদূৰ প্ৰসাৰী উদ্দেশ্যসমূহ হৈছে প্ৰতিখন জিলাত শৈক্ষিকভাবে ভাল ফলাফল দেখূওৱাত ব্যৰ্থ হোৱা কিছুসংখ্যক বিদ্যালয় চিনাক্তকৰণ কৰি শিক্ষক প্ৰশিক্ষণ প্ৰতিষ্ঠানসমূহৰ কাৰ্যাৱলীৰ আওঁতালৈ অনা আৰু সেইবোৰ বিদ্যালয়ত অহৰহ শৈক্ষিক সমৰ্থন আগবঢ়াই শৈক্ষিক বাতাবৰন উন্নত কৰা; শৈক্ষিক মানৰ উত্তৰণ ঘটোৱা ৷ মিছন উত্তৰণৰ কাৰ্য্যব্যৱস্থাত শিক্ষক প্ৰশিক্ষক আৰু শিক্ষক প্ৰশিক্ষাৰ্থীসকলক ঘাইকৈ নিয়োজিত কৰা হৈছে ৷ ইয়াৰ ফলত শিক্ষক প্ৰশিক্ষণ প্ৰতিষ্ঠানসমূহৰ কাৰ্য্যব্যৱস্থাতো এক ইতিবাচক প্ৰভাৱ পৰিছে ৷ শিক্ষক প্ৰশিক্ষণৰ দুই বছৰীয়া প্ৰাথমিক শিক্ষাৰ ডিপ্লোমা পাঠ্যক্ৰমত প্ৰশিক্ষাৰ্থীসকলৰ ইন্টাৰ্নশ্বিপৰ ব্যৱস্থা আছে ৷ শিক্ষক প্ৰশিক্ষক আৰু শিক্ষক প্ৰশিক্ষাৰ্থীসকলে মিছন উত্তৰণে সামৰি লোৱা বিদ্যালয়লৈ গৈ শ্ৰেণীকোঠাত শিকন শিক্ষণ প্ৰক্ৰিয়াত অংশ লোৱাৰ সুবিধা পাইছে ৷
শিক্ষক প্ৰশিক্ষণ মহাবিদ্যালয়সমূহে মাধ্যমিক স্কুল আৰু শিক্ষক প্ৰশিক্ষণ প্ৰতিষ্ঠানসমূহে মিছন উত্তৰণ বাবে প্ৰাথমিক আৰু উচ্চ প্ৰাথমিক বিদ্যালয় বাচনি কৰি ল'ব লাগে ৷ ৰাজ্যখনত সৰ্বশিক্ষা অভিযান, অসমৰ উদ্যোগত অনুষ্ঠিত হোৱা গুনোৎসৱ আৰু ৰাষ্ট্ৰীয় শৈক্ষিক গৱেষনা আৰু প্ৰশিক্ষণ
পৰিষদ (NCERT), নতুন দিল্লীৰ পৰিচালনাত ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমে অনুষ্ঠিত কৰা নেচনেল এচিভমেণ্ট চাৰ্ভে (NAS) ত আশানুৰূপ ফলাফল দেখুৱাব নোৱাৰা
বিদ্যালয়হে মিছন উত্তৰণৰ বাবে বাচনি কৰা হয় ৷ বিদ্যালয়ৰ শৈক্ষিক বাতাবৰণ, শিশুসকলৰ শিকন ফলাফল আৰু শিক্ষক প্ৰশিক্ষাৰ্থীৰ উত্তৰণেই এই প্ৰচেষ্টাৰ উদ্দেশ্য আৰু লক্ষ্য ৷
ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমলৈ ইউনিচেফৰ সহযোগিতা - ২০১৭
জন্মলগ্নৰে পৰা বিভিন্ন সময়সূচীৰে প্ৰাক নিযুক্তিকালীন আৰু আন্ত:নিযুক্তিকালীন বিভিন্ন শিক্ষক প্ৰশিক্ষণ অনুষ্ঠিত কৰি অহা ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসম ৰাজ্যখনৰ বিদ্যালয় শিক্ষাৰ ক্ষেত্ৰত এক চূড়ান্ত শৈক্ষিক গোট ৷ ই শিক্ষক প্ৰস্তুতিৰ গুণগত মান নিশ্চিত কৰা এক প্ৰতিষ্ঠান ৷ বিগত ২০১৭ বৰ্ষত ৰাজ্যিকশিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমে ইউনিচেফৰ সহযোগিতাত গুৰুত্বপূৰ্ণ সফলতা লাভ কৰিবলৈ সক্ষম হৈছে ৷
মুক্ত ও দূৰ শিকনৰ জৰিয়তে ২ বছৰীয়া ডি এল এড পাঠ্যক্ৰম :
ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসম হৈছে ৰাজ্যখনত জন্মলগ্নৰে পৰা বিভিন্ন সময়সূচীৰে প্ৰাক নিযুক্তিকালীন আৰু আন্ত:নিযুক্তিকালীন বিভিন্ন শিক্ষক প্ৰশিক্ষণ অনুষ্ঠিত কৰি আহি বিদ্যালয় শিক্ষাৰ ক্ষেত্ৰত এক চূড়ান্ত শৈক্ষিক গোটৰ ভূমিকা পালন কৰি আহঅপ্ৰশিক্ষিত শিক্ষকক মুক্ত ও দূৰ শিকনৰ জৰিয়তে সমগ্ৰ ৰাজ্যতে ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমে সম্পূৰ্ণ আহৰণ কৰা ইয়াৰ পূৰ্ব অভিজ্ঞতা, মানব শক্তি আৰু সকলো প্ৰান্ততে সিঁচৰিত হৈ থকা আনুষ্ঠানিক যোগাযোগ ব্যৱস্থাৰে ২ বছৰীয়া ডি.এল.এড. পাঠ্যক্ৰমৰ গুৰি ধৰিছে ৷ ৰাজ্যখনত সিঁচৰিত হৈ থকা বিভিন্ন শিক্ষক প্ৰশিক্ষণ প্ৰতিষ্ঠানৰ জৰিয়তে ২ বছৰীয়া ডি.এল.এড. কাৰ্যসূচীৰ ক্ষেত্ৰত ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদে আগ ভাগ লৈছে ৷
মুক্ত ও দূৰ শিকন (ODL) শিক্ষকৰ প্ৰশিক্ষণ ক্ষেত্ৰত আবশ্যম্ভাৱী, যিহেতু এক নগন্য সংখ্যক শিক্ষকহে প্ৰশিক্ষণপ্ৰাপ্ত লগতে অপ্ৰশিক্ষণপ্ৰাপ্ত শিক্ষকসকলৰ প্ৰশিক্ষণ গ্ৰহণৰ বাবে পাব পৰা সূযোগ নিচেই সীমিত ৷ মুক্ত ও দূৰ শিকনৰ যোগে ডি.এল.এড. প্ৰদানৰ ব্যৱস্থাই হৈছে একমাত্ৰ সম্ভৱপৰ উপায়, যিহেতু ই এক সুগম ব্যৱস্থা আৰু লগতে নমনীয় ৷ এই নমনীয়তা শিক্ষকসকলক পেচাগত/ বৃত্তিগত পাঠ্যক্ৰম লাভ কৰাৰ ক্ষেত্ৰত সূযোগ প্ৰদান কৰিছে আৰু তেনেকৈ ই গুনগত শিক্ষাৰ প্ৰসাৰণত অৰিহনা আগবঢ়াইছে ৷ গোটেই ৰাজ্যতে এক বুজন সংখ্যক শিক্ষকে বৃত্তিগত অৰ্হতা লাভ কৰাৰ ক্ষেত্ৰত পিচপৰি আছিল ৷ মুক্ত ও দূৰ শিকনে শিক্ষকৰ বৃত্তিগত বিকাশৰ ক্ষেত্ৰত সুযোগৰ ব্যৱস্থাই ব্যাপক অবদান আগবঢ়াইছে ৷ অসম চৰকাৰে ৰাজ্যিক শিক্ষা গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ অসমৰ জৰিয়তে আৰু ইউনিচেফ অসমৰ সহযোগিতাত প্ৰাথমিক শিক্ষাৰ ডিপ্ল'মা অৰ্থাৎ ডি.এল.এড. পাঠ্যক্ৰম মুক্ত ও দূৰ শিকনৰ যোগেদি কৰিবলৈ যাওঁতে তলত উল্লেখিত কাৰ্যব্যৱস্থাসমূহ গ্ৰহণ কৰিছিল:
ফলাফল/প্ৰভাৱ :
গোটেই প্ৰক্ৰিয়াটো ত্বৰান্বিত হয় আৰু কাৰ্যক্ৰমটোৱে এক নতুন গতি লাভ কৰে ৷
ৰাষ্ট্ৰীয় শিক্ষকৰ শিক্ষা পৰিষদৰ নিৰ্দ্দেশনা, ২০১৪ অনুযায়ী ডি. এল. এড. পাঠ্যক্ৰমৰ পৰ্যালোচনা
বিগত শতিকাতকৈ আজিৰ দিনত শিক্ষকৰ শিক্ষা খুবেই প্ৰয়োজনীয় ৷ শিক্ষানীতি আৰু ব্যৱস্থাৰ দিশত মূলগতভাবে শিক্ষাৰ ক্ষেত্ৰত পৰিবৰ্ত্তিত হৈছে আৰু বিদ্যালয়বোৰৰ প্ৰয়োজনীয়তা তথা উন্নতিৰ দৌৰৰ লগতে খাপ খুৱাবলৈ শিক্ষক প্ৰস্তুতিৰ কাৰ্যসূচীৰ প্ৰয়োজন হৈছে ৷ তাৰেই পৰিপ্ৰেক্ষিতত ৰাষ্ট্ৰীয় শিক্ষক শিক্ষা পৰিষদৰ নিৰ্দেশনা, ২০১৮ অনুসৰি ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদে ডি.এল.এড. পাঠ্যক্ৰমৰ পৰ্যালোচনা কৰ্মশালাৰ আয়োজন কৰা হৈছে ৷
নিৰ্দেশনাই ইয়াকে কৈছে যে- " শৈশৱৰ অধ্যায়ন, শিক্ষাৰ সামাজিক প্ৰসংগ, বিষয় জ্ঞান, শিক্ষন বিজ্ঞান সম্বন্ধীয় জ্ঞান, শিক্ষাৰ লক্ষ আৰু যোগাযোগৰ কৌশল আদিৰে সমন্বিতভাবে ডি. এল. এড. কাৰ্যসূচী ৰূপ দিব লাগে ৷ এই কাৰ্যসূচীত বাধ্যতামূলক আৰু ইচ্ছাধীন তত্ব বিষয়ক পাঠ, বাধ্যতামূলক ব্যৱহাৰিক বিষয় আৰু বাধ্যতামূলক বিদ্যালয় ভিত্তিক ইন্টাৰ্নশ্বিপ থকা উচিত ৷
তত্ব বিষয়ক পাঠ আৰু ব্যৱহাৰিক বিষয়ৰ সাঁজোন এটা নিৰ্দ্দিষ্ট অনুপাতত থকাটো উচিত আৰু ইয়াক অনুমোদিত গোট/দলে নিৰ্দ্ধাৰণ কৰে ৷ শিক্ষকৰ শিক্ষাৰ ৰাষ্ট্ৰীয় কাৰিকুলাম আধাৰৰ বিস্তৃত নিয়মাবলীৰ আওঁতাৰ মাজত থাকি নিজ ৰাজ্য অথবা অঞ্চলৰ বাবে গ্ৰহণ কৰিবলগীয়া দিশ কৰিকুলামত প্ৰতিফলিত হোৱা উচিত ৷ তথ্য সৰবৰাহ প্ৰযুক্তি (ICT) যোগ শিক্ষা আৰু বিশেষভাৱে সক্ষমসকলৰ বাবে শিক্ষা পাঠ্যক্ৰমৰ অখণ্ড অংশ হোৱা উচিত ৷"
বিদ্যালয়ৰ বাবে শিশু বন্ধুত্ব সূলভ শিক্ষকৰ প্ৰয়োজন আৰু এনেধৰণৰ শিক্ষক প্ৰস্তুত কৰাৰ দায়িত্ব শিক্ষক প্ৰশিক্ষণ প্ৰতিষ্ঠানসমূহৰ ৷ অবহেলিত, অপব্যৱহৃত, সংঘৰ্ষ পীড়িত আৰু শোষিত শিশুসকলক কেনেদৰে চম্ভালিব, সেই সন্দৰ্ভত শিক্ষকসকলে নিজকে প্ৰস্তুত কৰা উচিত তথা সক্ষম হ'ব লাগিব ৷ তেখেতসকলে শিশুৰ অধিকাৰ সন্দৰ্ভত জনাৰ উপৰিও সমাজত এই সন্দৰ্ভত সজাগতা আনিবলৈ আৰু শ্ৰেণীত উপস্থিত থকা ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলে নিজকে তেনেকৈ অনুভব কৰিব পাৰে, সেই বিষয়ত সক্ষম হ'ব লাগিব ৷ সেয়েহে ডি,এল,এড পাঠ্যক্ৰমত শিশু সুৰক্ষা বিষয়টো অন্তৰ্ভুক্ত কৰাটো নিত্যান্তই অপৰিহাৰ্য আৰু শিক্ষকে যাতে ইয়াক জ্ঞাত হয় আৰু বিদ্যালয় তথা সমাজত শিশু বন্ধুত্ব সূলভ পৰিবেশৰ বিকাশ ঘটে ৷ সফল বিদ্যালয় দূৰ্যোগ ব্যৱস্থাপনা আৰু বিদ্যালয় নিৰাপত্তাৰ বাবে বিস্তৃত বিদ্যালয় নিৰাপত্তা আৰু সুৰক্ষাৰ বিষয়টো অন্য এক গুৰুত্বপূৰ্ণ ৷ সম্ভাৱনাপূৰ্ণ শিক্ষকসকলৰ এটা সাধাৰণ জ্ঞানৰ লগতে বিদ্যালয়ত দূৰ্যোগ প্ৰশমন হৃাস কৰণৰ ক্ষেত্ৰত প্ৰয়োজনীয় প্ৰস্তুতিৰ বিষয়টো এই চিন্তাৰ উদ্দেশ্য ৷ শিশুসকল যাতে যিমান সম্ভৱ নিৰাপত্তা নিশ্চিত কৰা আৰু শিক্ষাৰ অধিকাৰ উপভোগ কৰাটো দৰকাৰ ৷ বিদ্যালয়বিলাক যাতে শিকন থলীতকৈ উৰ্দ্ধত থকাটো প্ৰয়োজন ৷
দূৰ্যোগৰ পিচত শিক্ষা সেৱা পুনৰুদ্ধাৰ কৰা আৰু নতুনকৈ বিদ্যালয় খোলা কাৰ্যই সমাজত প্ৰাক অভাৱনীয় নিয়মমাফিক কাৰ্য পুনৰুদ্ধাৰৰ ক্ষেত্ৰত অনবদ্য ভূমিকা গ্ৰহণ কৰে ৷
ফলাফল/প্ৰভাৱ :
শিক্ষকৰ বাবে প্ৰশিক্ষণ প্ৰয়োজনীয়তা বিশ্লেষণ আহিলা প্ৰস্তুত কৰা :
শিক্ষকৰ বাবে প্ৰশিক্ষণ যুক্তিসংগত হ'ব লাগে আৰু বৰ্তমানৰ দক্ষতা পৰ্যায় বৃদ্ধিৰে তেওঁলোকৰ প্ৰয়োজনীয়তা পূৰণ কৰিব পৰা হোৱা উচিত ৷ এটা নিৰ্দিষ্ট তন্ত্ৰত থকা সকলো শিক্ষকৰ প্ৰশিক্ষণ আৰু দক্ষতা বিকাশৰ বাবে প্ৰয়োজনীয় সকলো তথ্য প্ৰশিক্ষণ প্ৰয়োজনীয়তা বিশ্লেষনে যোগান ধৰে ৷ আগন্তুক বৰ্ষৰ প্ৰশিক্ষণ পৰিকল্পনাৰ সমগ্ৰ তথ্য তথা ই প্ৰশিক্ষণ পৰিকল্পনাৰ এক মুখ্য পদক্ষেপ তন্ত্ৰই যোগান ধৰে ৷ ই যোগান ধৰে :
প্ৰশিক্ষণ প্ৰয়োজনীয়তা বিশ্লেষণৰ লাভালাভ :
ফলাফল/প্ৰভাৱ :
ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমৰ গ্ৰন্থাগাৰ আৰু আলেখ্যন কোষ অকল ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদৰ শিকন সমল কেন্দ্ৰই নহয়, প্ৰয়োজনানুসাৰে ইয়াৰ অধীনস্থ শিক্ষক শিক্ষাৰ প্ৰতিষ্ঠানসমূহকো ই সেৱা আগবঢ়ায় ৷ এই গ্ৰন্থাগাৰ হ'ল অনুষ্ঠানখনৰ এক অবিচ্ছেদ্য অংশ ৷ এই গ্ৰন্থাগাৰত ইংৰাজী ভাষা আৰু সাহিত্য, অসমীয়া ভাষা আৰু সাহিত্য, হিন্দী ভাষা আৰু সাহিত্য, সুকুমাৰ কলা, বংগ সাহিত্য, শিক্ষা, পৰিৱেশ বিজ্ঞান, মহিলা অধ্যয়ন, ৰাজনীতি বিজ্ঞান, সংগীত, বিজ্ঞান, কম্পিউটাৰ বিজ্ঞান, পাঠ্যপুথি আদি বিষয়ৰ পুথি আছে ৷ প্ৰসঙ্গ পুথি যেনে- সাধাৰণ আৰু বিষয়ভিত্তিক অভিধান, সাধাৰণ আৰু বিষয়ভিত্তিক বিশ্বকোষ, ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমৰ দ্বাৰা প্ৰস্তুত কৰা পাঠ্যপুথি এই গ্ৰন্থাগাৰত সংগৃহীত হৈ আছে ৷ ইয়াৰ উপৰি স্কুলীয়া শিক্ষাৰ কেৰিকুলাম আৰু শিক্ষক শিক্ষাৰ ডি,এল,এড আৰু বি,এড পাঠ্যক্ৰমৰ পৰিপূৰক অভ্যসন পুথিও এই আলেখ্যন কোষত আছে ৷ ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমৰ গ্ৰন্থাগাৰ আৰু আলেখ্যন কোষে ২০১৮-১৯ ইং বৰ্ষত সম্পন্ন কৰা কাৰ্যাৱলী এনেধৰণৰ -
১) নতুন পুথি ক্ৰয় : ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমৰ গ্ৰন্থাগাৰ আৰু আলেখ্যন কোষ ক্ৰমাগতভাৱে বিকশিত হৈ আহিছে ৷ এই কোষত এই পৰ্যন্ত বিভিন্ন বিষয়ৰ ১৩,৫৫৬ খন কিতাপ সংগৃহীত হৈ আছে ৷ ইং ২০১৮-১৯ বিত্তীয় বৰ্ষত ভিন ভিন বিষয়ৰ মুঠ ৮৮ খন পুথি ক্ৰয় কৰা হৈছে আৰু এই গ্ৰন্থাগাৰৰ সংগৃহীত মুঠ কিতাপৰ লগত সন্নিহিত কৰা হৈছে ৷
২) আলোচনী ক্ৰয় :- ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ,অসমৰ দ্বাৰা প্ৰকাশিত গৱেষণা আলোচনী এই গ্ৰন্থগাৰত আছে ৷ এই কোষৰদ্বাৰা স্থানীয় আৰু ৰাষ্ট্ৰীয় পৰ্যায়ৰ মুঠ ৬ খন শিক্ষা বিষয়ৰ আলোচনী ক্ৰয় কৰা হৈছে ৷ ইয়াৰ উপৰি বিভিন্ন সংস্থাৰ পৰা উপহাৰৰূপে পোৱা কিছুসংখ্যক আলোচনীও এই গ্ৰন্থালয়ত আছে ৷
৩) গ্ৰন্থালয়ত বাতৰি কাকত :- বৰ্তমান ২খন ইংৰাজী আৰু ৩ খন অসমীয়া দৈনিক বাতৰি কাকত এই গ্ৰন্থালয়ত নিয়মিতভাৱে ৰখাৰ ব্যৱস্থা কৰা হৈছে ৷
৪) বিনামূলীয়া ই-সমল ডাটাবেছ :- এই গ্ৰন্থগাৰত বিনামূলীয়া ই-সমল ডাটাবেছ jstor-www.jstor.org আৰু এন ডি এল –http://ndl.iitkgp.ac.in উপলব্ধ হোৱাৰ ব্যৱস্থা কৰা হৈছে ৷
৫) SOUL ছফটৱেৰত ডাটা অন্তৰ্ভুক্তি :- ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ,অসমৰ গ্ৰন্থাগাৰ আৰু আলেখ্যন কোষৰ পুথি আৰু নথিসমূহৰ বিৱৰণী তথ্যসমূহ SOUL ছফটৱেৰত অন্তৰ্ভুক্ত কৰা হৈছে ৷
৬) কিতাপ দিয়া আৰু লোৱা সেৱা:- এই গ্ৰন্থালয়ে ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ,অসমৰ শৈক্ষিক বিষয়া আৰু কৰ্মচাৰী, শিক্ষক শিক্ষাৰ প্ৰতিষ্ঠানসমূহৰ শৈক্ষিক বিষয়া আৰু গবেষক ছাত্ৰ-ছাত্ৰীৰ প্ৰয়োজনবোধে এই সেৱা আগবঢ়াই আহিছে ৷
৭) সাম্প্ৰতিক সজাগতা সেৱা (CAS):- এই সেৱা ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমৰ শৈক্ষিক বিষয়াসকলক আগবঢ়াই অহা হৈছে ৷
৮) ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমৰ ২০১৭-১৮ বৰ্ষৰ বাৰ্ষিক প্ৰতিৱেদন প্ৰকাশ: ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ,অসমে নিয়মিতভাৱে বছৰটোত সম্পন্ন কৰা কাৰ্যাৱলীসমূহৰ বাৰ্ষিক প্ৰতিবেদন প্ৰকাশ কৰি আহিছে ৷ ইং ২০১৮-১৯ বিত্তীয় বৰ্ষত সম্পন্ন কৰা কাৰ্যাৱলীসমূহ অন্তৰ্ভুক্ত কৰি ২০১৭-১৮ বৰ্ষৰ বাৰ্ষিক প্ৰতিৱেদন প্ৰকাশ কৰা হৈছে ৷
৯) বাৰ্ষিক কৰ্ম আচনি আৰু বাজেট ২০১৮-১৯ :- কেন্দ্ৰীয় চৰকাৰে পৃষ্ঠপোষকতা কৰা শিক্ষক শিক্ষাৰ ওপৰত বাৰ্ষিক কৰ্ম আচনি আৰু বাজেট প্ৰস্তুত কৰাটো হ'ল ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমৰ এক নিয়মীয়া কাৰ্যসূচী ৷ এই কৰ্ম আচনি প্ৰতিবছৰে ভাৰত চৰকাৰৰ মানৱ সম্পদ বিকাশ মন্ত্ৰ্যালয়ক দাখিল কৰিব লাগে ৷ বাৰ্ষিক কৰ্ম আচনি আৰু বাজেট ২০১৮-১৯ প্ৰস্তুতিৰ সময়ত ৰাজ্যিক শিক্ষা-গৱেষণা আৰু প্ৰশিক্ষণ পৰিষদ, অসমৰ গ্ৰন্থালয়ত থকা নথি, ৰিপোৰ্ট আৰু শিক্ষক শিক্ষাৰ প্ৰতিষ্ঠানসমূহৰ পৰা লব্ধ আচনিসমূহ ব্যৱহৃত হৈছে ৷
NCERTত উল্লেখিত ধৰণে ষষ্ঠ শ্ৰেণীৰ পৰা অষ্টম শ্ৰেণীৰ ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলৰ বাবে বিভিন্ন মাধ্যমত বিজ্ঞানৰ পাঠ্যপুথি প্ৰস্তুত কৰা হয়।
ভাষা বিভাগ